stoppen-met-roken

Het aantal rokers vermindert gelukkig met de dag. Het wordt steeds minder geaccepteerd en vooral de nieuwe generatie wordt steeds bewuster van hun gezondheid. Om te zorgen dat jij straks niet in je eentje nog rookt hebben we een aantal stoppen met roken methodes op een rijtje gezet.

Allen carr

Allen Carr was een kettingroker die het maar niet lukte om te stoppen met roken. Na talloze stoppogingen kwam dan toch dat moment dat het hem ineens wel lukte. Tot zijn verbazing ging het een stuk makkelijker dan verwacht. Hierover heeft hij een boek geschreven, waarin hij uitlegt hoe het hem zo makkelijk gelukt is.

Acupunctuur

Deze manier van stoppen met roken wordt steeds populairder en zal waarschijnlijk een beetje raar klinken. Het helpt vooral tegen ontwenningsverschijnselen die optreden nadat je gestopt bent. Bij de behandeling worden kleine naalden op een bepaalde plek in je lichaam geplaatst, voornamelijk de oorschelp. Het effect hiervan is een grotere wilskracht om te stoppen en het wegnemen van ontwenningsverschijnselen.

Champix

Dit medicijn wordt met de dag populairder en heeft een grote slagingskans. Het onderdrukt het verlangen naar een sigaret en de ontwenningsverschijnselen van het stoppen met roken. Voor dit medicijn heb je eigenlijk een recept van je huisarts nodig, maar je kunt Champix ook online bestellen. Let wel op, medicijngebruik is veiliger met een doktersrecept.

Nicotine vervangende middelen

Deze middelen kan je gebruiken om eerst de gewoonte van het roken af te leren. De verslaving aan nicotine kan je dan later mee stoppen. Wanneer je nicotine vervangers gebruikt heb je niet meteen alle ontwenningsverschijnselen wat het stoppen zo moeilijk maakt. Bekende nicotine vervangers zijn nicotinepleisters, nicotinekauwgom of zuigtabletten.

Smokers Countdown

Dit kleine computertje helpt je systematisch af te bouwen. Je kan zelf instellen hoeveel sigaretten je rookt en over wat voor periode je wilt stoppen. Dan gaat de Smokers Countdown je automatisch stap voor stap helpen. Het doel is om geleidelijk steeds langere periodes niet te roken.

Tips bij het stoppen:

  • Stop vanaf een bepaalde datum. Vanaf dan mag er niet meer gerookt worden.
  • Maak een lijst met dingen die je kan doen als je zin krijgt om te roken. Zo kan je jezelf afleiden.
  • Verwijder alles uit je omgeving wat met roken te maken heeft. Anders wordt je sneller getriggerd.
  • Bedenk een vervangend ritueel voor roken, bijvoorbeeld thee drinken of een spelletje op je telefoon. Op de momenten dat je normaal gesproken zou roken ga je nu iets anders doen.
  • Zet alle voor- en nadelen op een rijtje. Schrijf ook meteen op waarom je wilt stoppen met roken.

Written by 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *